A török paradicsomexportőrök számára valódi lehetőséget jelentett, hogy az európai termelés lelassult.
Emel Esin Keskin, az Esin Tarim török frissáru exportőr tulajdonosa szerint: "Az EU-ban a paradicsomtermelés csökkenő tendenciát mutat a növekvő energiaköltségek, valamint a Covid-19 járvány miatt. Ez a csökkenés fokozta hazánk marketingtevékenységét annak érdekében, hogy 2024-ben paradicsomot exportálhassunk európai országokba. Ennek eredményeként ez egy gyümölcsöző szezon volt paradicsomtermelőink számára. Az elmúlt szezonban 588 418 tonna paradicsomot szállítottunk 52 országba, többek között Romániába, Ukrajnába, Lengyelországba, Németországba, Bulgáriába, Hollandiába, az Egyesült Királyságba, a Seychelle-szigetekre, Oroszországba, Dániába, Spanyolországba, Azerbajdzsánba, Olaszországba, Katarba, Kazahsztánba, Észtországba és Franciaországba."
Keskin szerint a török paradicsom legnagyobb importőreit tekintve a kelet-európai országok jól képviseltetik magukat. "Tavaly Romániába exportáltuk a legtöbbet, közel 92 millió dollár értékben. Romániát Ukrajna követte 64,6 millió dollárral, Lengyelország 56,6 millió dollárral, Németország közel 54 millió dollárral és Oroszország 40,6 millió dollárral."
A török üvegházak számára nem idegen a paradicsomtermesztés, hiszen a paradicsom a leggyakrabban termesztett zöldség: "A paradicsom szereti a meleg éghajlatot, termesztése során sok napot és vizet igényel. Az üvegházi termesztésben a leggyakrabban termesztett zöldségek közé tartozik. Törökországban a növényházi termesztés az égei-tengeri, a földközi-tengeri és a márvány-tengeri régióban folyik. Ebben a termesztési stílusban a környezetet 22-26 fok között tartják, mivel a növény nem szereti a hideget. Ha a hőmérséklet emelkedik, szellőztetéssel védekeznek. Az üvegházba való talaj kiválasztásakor magas vízmegtartó képességű, humuszban gazdag talajt választanak."
A török kormány is szerepet játszott az üvegházi termesztés támogatásában, magyarázta Keskin: "Nagyon elégedettek vagyunk az országunk által az üvegházi ágazatnak nyújtott támogatással, célunk, hogy a következő szezonban tovább növeljük piaci részesedésünket a paradicsomexportban. A nyújtott támogatással gyorsan haladunk e cél felé. Ha megnézzük az országokat és az oda exportált mennyiségeket, azt látjuk, hogy mind az új, mind a meglévő piacokra nagyobb mennyiséget adunk el. Hiszünk abban, hogy ezek az eladások az új szezonban tovább fognak nőni, ezáltal a termelésünkkel növelni fogjuk az exportszámokat, nagyban hozzájárulunk országunk gazdaságához."
A török paradicsomtermesztők és -exportőrök előtt még sok növekedési lehetőség áll, állította Keskin: "Országként az a célunk, hogy 2026-ra elérjük az ötmilliárd dolláros paradicsomexportot. Az, hogy Oroszország 350 ezer tonnáról 500 ezer tonnára növelte a Törökországból származó paradicsomimport-kvótát, az idei szezonban növelte az exportot. Termelőként és exportőrként jó szezonunk volt, ezt a tendenciát folytatjuk. A paradicsomot főként geotermikus üvegházakban termesztik, ahol tiszta energiát használnak a talajnélküli termesztés révén. Ezzel a módszerrel akár 60%-os energiamegtakarítást is elérnek más energiaforrásokhoz képest. A geotermikus üvegházak több mint 30 tonnát termelnek egységnyi területre vetítve. Úgy gondoljuk, hogy a növekvő üvegházainkkal és a növekvő termelési mennyiséggel minden évben növelni fogjuk az export számainkat" - zárta.
Forrás: freshplaza.com
NAK / Csép Adrienn