A fenntarthatóság és a környezetvédelem érdekében lényeges feladat, a csomagolásmentes boltok támogatása, és a nyitottság az új ágazatok felé – hangzott el Nobilis Márton, az Agrárminisztérium élelmiszeriparért és kereskedelempolitikáért felelős államtitkára megnyitó beszédében az első „Fenntartható kereskedelem - Termelői konferencia” megnyitóján, szeptember 24-én Budapesten a Lurdy házban.
A Csomagolásmentes Boltok Érdekvédelmi Közössége (CSOMBÉK) és a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat közös szervezésében megvalósuló rendezvény a fenntartható kereskedelem témakörét egy teljesen új, gyakorlati szempontból közelíti meg, hiszen a csomagolásmentes boltok jelentős szerepe a környezetvédelemben közismert, azonban ezek az egyre népszerűbb üzletek egyben a magyar kistermelők számára is lehetőséget teremthetnek a vásárlók elérésére.
A tudatos életmód egyik fontos lépése a csomagolásmentes élelmiszerek választása, a felmérésekből is az derül ki, hogy az elmúlt években a hazai lakosság körében határozottan megjelent a környezettudatos gondolkodás és egyre jobban terjed. Folyamatosan nyitnak új csomagolásmentes boltok, és mind többen támogatják a kezdeményezést. A CSOMBÉK egyesület is ezt hivatott segíteni, melynek ma már 25 tagja van és 72 ilyen csomagolásmentes bolt található Magyarországon.
Az CSOMBÉK egyesület és a Planta pont, a csomagolásmentes boltok összefogásával létrejött üzletlánc célja, hogy felismerhető arculatot kapnak ezek a boltok, ahol ugyanazokat a termékeket megvehetik a vásárlók, mint más boltokban is, csak környezetbarátabb módon. A boltok számára továbbra is fontos marad a lokalitás, mert lehetőség szerint a helyben legközelebb álló termelőtől, élelmiszergyártótól szerzik be a terméket, de egységes arculattal igyekeznek a vevőket tájékoztatni és közös edukációval bevezetni őket a csomagolásmentes vásárlás előnyeibe. 1 csomagolásmentes bolt ugyanis körülbelül 1,5 tonna hulladékot takarít meg egy évben. A vevő ezáltal részese lehet a hulladékcsökkentésnek. A csomagolásmentes vásárlás, élményt is jelent, mivel nem a termék csomagolása adja el a terméket, hanem maga a termék, annak a látványa, színe, illata. A csomagolásmentes boltokban való vásárlás pedig egyúttal visszatérés is a gyökerekhez, gondoljunk csak a régi szatócsboltokra, amik hasonló elven működtek. A csomagolásmentes boltokkal kapcsolatosak sokszor fogalmazódik meg az a sztereotípia, hogy drágák, de valójában a csomagolások újragondolása, vagy elhagyása olcsóbbá is teheti a termékeket, valamint ezért is gondolkodnak a hálózatosodásban, hogy a költségeken ezáltal is spórolni tudjanak.
A konferencia keretet biztosított azon termelők bemutatkozására is, akik a csomagolásmentes fenntartható szemléletet kiemelten fontosnak tartják, illetve találkozhattunk innovatív környezetbarát megoldásokkal, mint a kukoricából készült kávéspohár, fenntartható csomagolóanyagokkal, vegyszermentes tisztítószerekkel is. Az eseményen 25 termelő közel 40 képviselője, a csomagolásmentes boltok vezetői, tulajdonosai és felkért szakemberek, előadók pódiumbeszélgetésen vitatták meg a csomagolásmentes vásárlás fontosságát.
Tószegi-Faggyas Katalin NAK / MNVH