Élelmiszer-feldolgozás

Tavaly az olasz versenyhivatal félrevezetőnek találta az önkéntes jelölést, de a Bizottság még mindig dolgozik az egységes rendszeren.

2022. augusztus 1-jén az Olasz Versenyhivatal (AGCM) közzétette határozatát, amelyben kimondta, hogy a NutriScore címkézést Olaszországban meg kell szüntetni, mert önmagában alkalmazva megtévesztheti a fogyasztókat. A hatóság továbbá olyan döntést is hozott, hogy az eredetileg francia piacra szánt termékekre a NutriScore engedélyezett, és az olasz piacon is forgalmazott termékek is megtarthatják a NutriScore jelölést, amennyiben ez kellően alátámasztott.

A NutriScore rendszert, amelyet először Franciaországban vezettek be, számos európai országban az élelmiszergyártók és -kereskedők önkéntesen használják, de rendszer jelenleg is értékelés alatt áll egy lehetséges alternatíva érdekében, hiszen maga a francia élelmezésügyi miniszter - Julien Denormandie - is azt mondta, hogy a módszert újra kell értékelni, mivel az a „nem feltétlenül az étkezési szokásoknak megfelelő” osztályozáshoz vezethet.

Olaszország kezdetektől ellenezte a NutriScore-t, mert úgy ítélik meg, hogy tisztességtelenül különít el bizonyos termékeket, például a sajtot, a speciális sonkákat és az olívaolajat, figyelmen kívül hagyva az egészségügyi előnyöket és a fogyasztás gyakoriságát.

Az AGCM 2021-ben kezdeményezte vizsgálatát, megkérdőjelezve nyolc különböző, NutriScore címkét használó vállalat kereskedelmi gyakorlatát az olasz piacon. A vizsgálatot bejelentő sajtóközleményében az AGCM kijelentette, hogy véleménye szerint a fogyasztók a NutriScore - t tévesen egy termék egészségességének abszolút értékeléseként fogják fel, míg a NutriScore nem veszi figyelembe az egyén általános szükségleteit, beleértve az étrendjét, táplálkozási szokásait és életmódját.

A hatóság végső határozatában fenntartotta ezt az álláspontját. Úgy véli, hogy a NutriScore megtéveszti a fogyasztót, mivel a „jó” élelmiszerek (gyümölcs, zöldség, rost és fehérje) és a „rossz” élelmiszerek (só, cukor és telített zsírok) önkényes osztályozását adja meg, de nem veszi figyelembe, és nem különbözteti meg a fehérjék forrásait (növényi vagy állati), és nem különíti el a zsírokat egyszeresen telítetlenekre és többszörösen telítetlenekre, a gyümölcsöket és a zöldségeket pedig ugyanúgy értékelik, mint a fehérjéket. Ezek a részletek pedig a hatóság véleménye szerint kulcsfontosságúak az élelmiszer szervezetre gyakorolt egészségügyi hatásának helyes értékeléséhez.

Az AGCM álláspontja szerint a NutriScore címke nem teszi lehetővé a fogyasztók számára, hogy megalapozott döntéseket hozzanak, hanem „elhiteti velük, hogy étkezési szükségleteiktől függetlenül a zöld termék előnyben részesíti az azonos termékkategóriában lévő többi terméket”, és fogyasztásra ösztönzi őket. ezeket a zöld termékeket korlátlanul, azzal a téves feltételezéssel, hogy ezek a termékek nem gyakorolhatnak káros hatást az egészségükre.

Az AGCM határozatnak jelentős közvetlen és közvetett hatásai lesznek az élelmiszerek címkézésére. A gyakorlatban azoknak a vállalatoknak, amelyek továbbra is a NutriScore csomagoláson lévő termékeiket Olaszországban kívánják kereskedelmi forgalomba hozni, kötelesek további tájékoztatást adni az ilyen jelzéssel ellátott élelmiszerek táplálkozási információiról és étrendbe illesztéséről úgy, hogy az a bolti plakátokon, polccímkéken, weboldalak, vagy termékek címkézésén (akár QR kódon keresztül is) elérhető legyen, hiszen a NutriScore rendszert a tudományos közösség nem ismeri el általánosan, és az pl. nem veszi figyelembe az egyén szükségleteit és táplálkozási profilját.

A Carrefour már megállapodott a Hatósággal, hogy nem alkalmaz NutriScore címkéket a saját márkás, helyben beszerzett és Olaszországban és külföldön értékesített olasz termékein.

A címkék nem szerepelnek majd az oltalom alatt álló eredetmegjelöléssel (OEM), az oltalom alatt álló földrajzi jelzéssel (OFJ), a hagyományos különleges termékekkel (HKT) és a hagyományos élelmiszertermékekkel (TFP) ellátott termékeken sem, és nem fognak szerepelni az olasz gasztronómia hagyományos termékein – pácolt húsok, sajtok és olívaolaj- sem.

A döntésről megoszlanak a vélemények, van, aki szerint jó lépés volt a hagyományos termékek védelmének érdekében, de voltak, akik szerint hibás döntés olyan kezdeményezések megakadályozása, amelyek a fogyasztókat az egészségesebb táplálkozás irányába terelik.

A kapcsolódó információk szerint az Európai Bizottság 2022. decemberében vette volna napirendre az egységes fogyasztói tájékoztatásról szóló döntést, ám ez úgy tűnik, tovább halasztódik 2023. második negyedévére, és a dosszié továbbvitele a svéd elnökség kiemelt prioritása lesz.

NAK / Pető Krisztina

Címkék:

Kapcsolat

Nemzeti Agrárgazdasági Kamara

Székhely: 1115 Budapest, Bartók Béla út 105-113. (Bartók Udvar)

Adószám: 18399257-2-43

E-mail: ugyfelszolgalat@nak.hu

Zöld szám: +36 80 900 365

Személyes ügyfélfogadás

 

Ügyfélszolgálati irodák elérhetőségei

 

Őstermelői adatok lekérdezése

 
X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjuk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
  • TagnyilvántartásTagnyilvántartásban szereplő adatok megtekintése, módosítás bejelentése.
  • Tagdíj ügyintézésTagdíjjal kapcsolatos ügyintézés, korrekciós felület, online fizetés, bizonylatok letöltése
  • Ügyfélszolgálati ügyekTagsággal, tagdíjjal kapcsolatos ügyek intézése, egyenleginformáció, illetve egyéb kérdések és kérések ami a tagságot érintik.
  • Őstermelői/ ŐCSG nyilvántartással kapcsolatos ügyekAz őstermelők és az őstermelők családi gazdasága nyilvántartásba vételével, adatmódosítással, törléssel kapcsolatos ügyintézési elérhetőségek.
  • Családi mezőgazdasági társaságok nyilvántartásával kapcsolatos ügyintézésA családi mezőgazdasági társaságok minősítés kérelmezésének, adatmódosítás bejelentésének, minősítés törlésének ügyintézési elérhetősége.
  • Duális képzőhelyek nyilvántartásba vételi kérelemA gazdálkodó szervezetek elektronikus úton is benyújthatják kérelmüket a duális képzőhelyek nyilvántartásába történő felvételükre.
  • Földművesek / Mezőgazdasági termelő szervezetekFöldműves nyilvántartásba vételhez igazolás kiállítása természetes személy esetében arról, hogy a természetes személy kérelmező a mezőgazdasági tevékenységet a kérelem benyújtását megelőző öt évből legalább három évben saját nevében és saját kockázatára folyamatosan folytatta, de az árbevétel - a három év alatt vagy ennek években meghatározott részében - azért maradt el, mert a mező-, erdőgazdasági célú beruházás még nem hasznosulhatott, illetőleg arról, hogy a szervezet legalább egy vezető tisztségviselője vagy a cégvezetője 3 éves üzemi gyakorlattal rendelkezik.
  • Kamarai meghatalmazásKamarai meghatalmazás létesítésének lehetősége az ügyfél számára elektronikus úton. A kamarai meghatalmazás alapján a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara eljárhat ügyfelei érdekében az agrártámogatásokkal kapcsolatos elektronikus ügyintézésben.
  • Okmányhitelesítés kérelemSzármazási bizonyítványok hitelesítése, kiadása, egyéb kereskedelmi dokumentumok láttamozása, valamint ezek nyilvántartása.
  • Szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzék pályázati űrlapjaPályázati lehetőség a szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzékbe kerüléshez, az agrár duális képzőhelyek nyilvántartásba-vételénél szakértői feladatok ellátása érdekében.
  • Vizsgafelügyelői névjegyzékPályázat benyújtása a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara által nyilvántartott viszgafelügyelői névjegyzékbe.
X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjuk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
X

E-ÜGYINTÉZÉS KAMARAI BELÉPÉS

...
Ha Ön kamarai tag, akkor a belépést követően szakterületét, tevékenységét érintő személyre szabott információkat, híreket olvashat, illetve az e-Irodában ügyeket intézhet.

Amennyiben Ön még nem rendelkezik kamarai azonosítóval, keresse fel ügyfélszolgálatunkat.


Lépjen be a kamarai azonosítója és jelszava megadásával!
Emlékezzen rám