A Külföldi Piacra Lépés nevű ismeretterjesztő online konferencia 2021. november 24-én került megrendezésre a Portfolio.hu szervezésében, az EXIM (Magyarország Hivatalos Exporthitel-Ügynöksége) és a HEPA (Magyar Exportfejlesztési Ügynökség) támogatásával. A konferencia célja a kis- és középvállalkozások (kkv-k) elindulásának támogatása a globális piacok irányába.
A Külföldi Piacra Lépés konferencia három előadásból és egy kerekasztal-beszélgetésből állt. Először a Hogyan találjuk meg a piacunkat? előadást hallhattuk Vadász Illéstől, a Google Magyarország munkatársától, majd Szabó István Attila, az EXIM üzleti vezérigazgató-helyettese mutatott be a kkv-knak szóló pénzügyi konstrukciókat. A harmadik előadás során a HEPA exportfejlesztési és támogatási eszköztárát mutatta be Kocsis Péter, a HEPA Üzletfejlesztési és Vállalati Kapcsolatok Igazgatóság igazgatóhelyettese. Végezetül a Hogyan induljunk el? gondolatébresztő kerekasztal-beszélgetés zárta a konferenciát.
HOGYAN TALÁLJUK MEG A PIACUNKAT?
Az első előadás során egy ingyenesen használható piackutatási kereső platform került bemutatásra. A platform segítségével a lehetséges célpiacok köre, célpiaci területen használt nyelvek; az egyes országok kiválasztott kereskedelmi cikkek importjára való nyitottsága; a célországok gazdasági jellemzői; valamint az online fizetőfelületek használata az adott országon vagy országokon belül.
PÉNZÜGYI KONSTRUKCIÓK A KIS-ÉS KÖZÉPVÁLLALKOZÁSOK SZÁMÁRA
Szabó István Attila előadásának első részében az EXIM által nyújtott biztosítási és finanszírozói csomagokat mutatta be. Ebbe a kategóriába tartoznak a rövid- és hosszú-távú hitelek és biztosítások, amelyek elősegíthetik külföldi piacszerzést. Emellett az EXIM rendelkezik egy országkockázat-adatbázissal is.
Az EXIM által ajánlott, kkv-knak szóló pénzügyi konstrukciók a következők: Fordulat Beruházási Hitel, a decembertől megjelenő EXIM Zöld Finanszírozás és a „kifektetési kedvezményes hitelprogram”; utóbbi a magyar vállalatok külföldön történő vállalatfelvásárlásait tudja segíteni.
A HEPA EXPORTFEJLESZTÉSI ÉS -TÁMOGATÁSI ESZKÖZTÁRA
Kocsis Péter bemutatta a Nemzeti Exportstratégia kulcsfontosságú részeit, a HEPA szolgáltatásait, valamint a HEPA által a 2020-ban elért eredményeket is.
A Nemzeti Exportstratégia célja a hazaivállalkozások stratégiai integrálása és versenyképességük növelése a globális piacon. A nagyvállalatok 80%-os dominanciája jellemző a külpiacon, és ezt tervezi csökkenteni a Nemzeti Exportstratégia az innovatív cégek támogatásával.
A HEPA szolgáltatásai nagyrészt térítésmentesesek és testreszabottak, és a hazai, exportban már jelenlévő, vagy arra törekvő cégek tudják igénybe venni őket, egy exportérettségi kérdőív kitöltése után. A szolgáltatások közé tartozik a külpiaci megjelenés segítése (üzleti fórumokon, kiállításokon, konferenciákon való részvétel), a külpiaci partnerkeresés (a HEPA saját, szakmai kapcsolatrendszerén keresztül), a külpiaci tanácsadás (exportstratégiai konzultáció, exportérettség vizsgálata, és külpiaci tanácsadás), külpiaci információk terjesztése (az Exportakadémia Képzési központon keresztül) és a pályázatkezelés. Egyik kiemelkedő, aktuális pályázat a kkv-k számára a Külpiaci Növekedési Támogatási Program, de megemlítendőek a Jövő exportőrei beruházási hitel, valamint az exporthitel-biztosítások is.
HOGYAN INDULJUNK EL? -KEREKASZTAL BESZÉLGETÉS
(résztvevők: Braunmüller Lajos (Portfolio.hu), Vadász Illés (Google Magyarország), Pintér Áron (Maileon Data, Driven Marketing), Kocsis Péter (HEPA), Szőke Orsolya (EXIM))
A kerekasztal beszélgetés során az előadók megvitatták, hogy mely lépések szükségesek a sikeres külpiaci nyitáshoz. Fontosnak vélték a megcélzott külpiacok általános felmérését (pl. csomagolási igények, termékösszetevők iránti elvárások), a potenciális külföldi partnerek minősítését (akár a HEPA nemzetközi beszerzői adatbázisa, akár a külgazdasági attaséi hálózaton keresztül), az exportérettség felmérését (HEPA Exportérettségi kérdőív), a nyelvismeretet, a cégvezetés elköteleződését a külpiacra lépés iránt (amit a generációváltás sokszor elősegít), és a profi üzleti modellek szerepét. Emellett kiemelték a marketingbe való jelentősebb befektetésnek a fontosságát, mint egy olyan tényezőt, amely a hazai exportőröknél nem mindig kap kellő figyelmet.
Kapcsolódó Linkek:
- https://exim.hu/sajtoszoba/export-expert-blog/147-export-expert-hu/1239-exporthitel-biztositas
- https://exim.hu/termekeink/belfoldi-finanszirozas/beruhazasfinanszirozas/jovo-exportorei-belfoldi-beruhazasi-hitel-refinanszirozasa
- https://exim.hu/termekeink/belfoldi-finanszirozas/beruhazasfinanszirozas/jovo-exportorei-belfoldi-beruhazasi-hitel-refinanszirozasa
- https://exim.hu/termekeink/fordulat-beruhazasi-hitel
- https://exporterettseg.hepa.hu/index.php/hu/exporterettsegi-kerdoiv
- https://hepa.hu/#
- https://hepa.hu/palyazatok/Nemzeti-Exportvedelmi-Program
- https://hepa.hu/palyazatok/Nemzeti-Exportvedelmi-Program/Kulpiaci_Novekedesi_Tamogatas
- https://hepa.hu/szolgaltatasok
- https://www.portfolio.hu/rendezvenyek/online-kkv/kulfoldi-piacra-lepes/1320/attekintes
(NAK/Kormos Anna)